SJEKKLISTE DEKK
Dekkenes levetid: Et tilhengerdekk har en anbefalt levetid på omtrent 6 år. Selv om det er mye mønster igjen så forringer gummiens kvalitet hvert eneste år fordi gummien med årene både blir hardere og sprøere. Du bør derfor bytte dekk dersom du oppdager noen form for krakelering / sprekker i gummien.
Mønsterdybde: Det er viktig å påse at dekkene har nok mønsterdybde. På sommerdekk skal det være minimum 1,6 mm, og på vinterdekk 3 mm. Det er ikke noe påbud om vinterdekk, men man skal ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føret. Bruker man sommerdekk på bar vei om vinteren, skal det være minimum 3 mm. mønsterdybde. Dersom du har boggihenger skal alle fire dekkene på hengeren være av samme type, enten piggdekk eller piggfri. Du finner mer om disse reglene på Lovdata.no.
Reservedekk: Sørg også for at du alltid har et reservedekk tilgjengelig, samt jekk og hjulboltnøkkel med en overgang som passer til boltene på hjulet.
Lufttrykket: Kontroller at lufttrykket i hjulene på hengeren er riktig. Dette kan du sjekke med en kompressor med måler på. Mengde trykk for dine dekk står som regel oppgitt i instruksjonshåndboka til hengeren eller på selve hengeren. Med riktig lufttrykk i hjulene vil hengeren bli stødigere og lettere å trekke for bilen, dermed bruker man mindre drivstoff og får mindre slitasje. Kontroller at hjulboltene er godt festet, og at de ikke blir varme under kjøring.
SJEKKLISTE BREMSER
Påløpsbremsen: Kontroller påløpsbremsen som sitter i draget på hengeren. Dette gjøres ved at du kobler til hengeren og kjører i sakte fart, for så å bremse. Draget (staget mellom tilhenger og bil) har en gummi «muffe». Bremsene på tilhengeren er såkalt påløpsbrems, dvs. at «bremsepedalen» til tilhengeren sitter i denne muffen. Når du bremser vil denne bli presset inn av vekten til tilhengeren og bremsene går på. Du skal nå kontrollere at minst en tredjedel av muffen er igjen – altså at ikke mer enn 2/3 deler er blir presset sammen. Om hele muffen klemmes sammen har ikke påløpsbremsen tatt imot for trykket og all vekt legges på bilen. Dette bør unngås da bilen får en plutselig og ekstrem belastning og bremselengden forlenges betraktelig. I verste fall risikerer man at bremsene på bilen går varme og på strekninger med mye nedoverbakker kan de i verste fall svikte totalt.
Parkeringsbrems: Kontroller hengerens parkeringsbrems (brekket). Dette kontrolleres ved å ha brekket på og kjøre sakte fremover. Man kjenner da at hengeren holder igjen.
Bremsevaier: Sjekk at bremsevaieren er hel og ikke rusten, og at strømpen (plastbeskytteren utenpå) er hel. Smør gjerne litt fett akkurat i overgangen mellom wire og strømpe.
Smøring av draget: Sørg for at draget blir smurt med jevne mellomrom. Hvor og hvordan hengeren din skal smøres, står oppgitt i instruksjonshåndboka. Vanligvis er det et par smørenipler på draget.
Artikkelen fortsetter under bildet.
SJEKKLISTE LYS
Kontroller at alle lys fungerer som baklys, bremselys, skiltlys og blinklys. Dersom lysene ikke virker godt nok så start med å sjekke tilhengerkontakten. Det er ganske vanlig med dårlig kontakt etter en periode med fuktig vær. Ofte kan man starte med å rense og smøre opp tilhengerkontakten med elektrospray, både den som er på tilhengeren og den som er på bilen. Dårlig kontakt alene kan gjøre at lysene ikke fungerer som de skal, og med å bruke smøre og rensemiddel så kan man få god kontakt igjen.
SJEKKLISTE KULETRYKK
Kuletrykk vil si hvor mange kilo som hviler på bilens hengerfeste. I utgangspunktet skal det ikke være mer enn 80 kilo, men på noen nyere modeller av bil og henger kan det være mellom 80 og 100 kilo. Er du i tvil om du har riktig trykk, kan du sette en vedkubbe oppå en badevekt, og legge festet til hengeren oppå der. Det finnes også egne kuletrykksmålere å få kjøpt, dette er i prinsippet en stang/arm med en innebygget vektmåler.
SJEKKLISTE STØTDEMPERE OG FJÆRING
Støtdempere og fjæring tar opp ujevnheter som er i veien, og gir hesten en langt mer komfortabel kjøretur. Det kan imidlertid være vanskelig å oppdage feil på dette selv. Det kan derfor være lurt, sent på vinteren eller tidlig på våren før sesongen starter, å ta turen innom et verksted for årlig kontroll.
SJEKKLISTE LEMMER OG DØRER
Sjekk at gassfjæren på lemmen virker som den skal. Er den unormalt tung å håndtere kan det tyde på at den ene eller begge gassdemperene er utslitte. Merk at ved streng kulde vil gassdemperene virke dårligere enn når det er varmt i været og at det ikke nødvendigvis betyr at det er noe galt med noen av dem. Det å bytte en gassdemper er ingen stor operasjon og koster heller ikke veldig mye.
Sjekk også at alle låser på dørene og vinduer er i orden og at de jevnlig smøres opp. Sjekk også at baklemmen og sidedøren lar seg lukke ordentlig. Hvis luken (over frontutlastingen på hengere som har dette) eller vinduer og lemmer lar seg åpne tregt (“klemmer”) kan det være på tide å smøre pakningene med silikonfett. Da er som oftest problemet løst.
SJEKKLISTE BOM FORAN OG BAK
Kontroller at alle låsepinner på bommen foran og bak er i orden, og at bommene foran og bak er innstilt i riktig høyde for hesten. Bommen bak skal være innstilt slik at den er lite stykke under halefestet til hesten, på samme sted som bakselen til en arbeidshest ligger.
Artikkelen fortsetter under bildet.
SJEKKLISTE GULV
På hestehengere med limt og forseglet 8 mm gummibelegg er det viktig å sjekke at denne er intakt og tett. Sjekk for skader i selve gummibelegget (f.eks. fra brodder) og gummiskjøtene mot veggen. Det siste er spesielt viktig! Oppdager du sprekker / glipper mellom selve belegget og veggen må dette repareres umiddelbart. Forut for reparasjonen må man forsikre seg om at det ikke har kommet inn fuktighet ned til gulvplaten. Har du tregulv (vannfast fiberplate) er dette spesielt viktig. Nå har de fleste nyere hestehengere, som ikke er av den rimeligste varianten, aluminiumsgulv eller plaskomposittgulv slik at det ikke vil ha noen umiddelbare konsekvenser ved lekkasjer. Allikevel skal gummibelegget over gulvplaten være tett. Reparasjonen gjørs med en “kleb og tett”-tube, som fås kjøpt flere steder, etter at alle løse deler er fjernet og rengjort. Det er viktig å velge riktig type og mange vil føle det sikrest å overlate dette til et kvalifisert tilhengerverksted.
Det er nesten en absolutt forutsetning å ha ekstra gummi slitematter over det fastlimte gummibelegget på 8 mm, (som er å betrakte som en del av selve gulvet), ikke minst som beskyttelse mot brodder vinterstid. Dette består gjerne av en todelt løsning, en tykkere (ca. 18 mm) gummi fremmatte og en tynnere (ca. 8 mm) bakmatte. Husk også ved rengjøring av gummimattene at det aldri skal brukes fettløsende kjemikalier. Det ødelegger gummimattene og gummibelegget i hengeren.
Ha inn godt med flis som kan suge opp fuktighet. Desinfiser hengeren inni om ikke allerede gjort på høsten hvis det er flere som bruker hengeren, f.eks. ved utlån eller utleie.
SJEKKLISTE KOBLING OG STØTTEHJUL
Koble på hengeren og sveiv ned nesehjulet. Om koblingen sitter ordentlig skal bilen løftes opp når du sveiver opp nesehjulet uten å løsne koblingen til bilens tilhengerfeste. Det holder å påse at bilen løfter seg et par centimeter før du sveiver draget ned igjen. Pass også på at selve nesehjulet er i orden.
KONTROLL OG HESTEHENGERREGLER
Husk at hengeren skal godkjennes hos Statens vegvesen hvert tredje år. Bestill time til kontroll hos Statens vegvesen her. Du kan også lese om hestehengerregler og hva du bør gjøre for at holde hesten trygg.
GOD TUR
Leiv Barlaup, som er daglig leder hos oss, har selv lang erfaring med hest og hestetransport. Han kommer gjerne med gode råd. Stikk innom oss på Dal, 10 minutter nord for Gardermoen, eller ring oss på 91 20 20 00. Tilhengernor AS ønsker deg en trygg og god reise med din hest!
Se utvalget av hestehengere eller kontakt oss om hestehengere.
Forbehold / Ansvarsfraskrivelse
Det er alltid den som kjører sitt eget ansvar å sette seg inn i gjeldende regelverk. Hvilken tilhenger du velger og hvordan du sikrer lasten er den aktuelle sjåførens ansvar. Det vil i alle tilfelle være opp til sjåføren å sette seg inn i gjeldende regelverk og eventuelle tillegg, unntak eller endringer av det som er beskrevet i denne artikkelen. Tilhengernor AS tar forbehold om feil og / eller endringer i de regler som her er beskrevet.
Tilhengernor AS ønsker deg en trygg og god reise med din hest!